Prága 2010

www.mgp.hu

Lehet nem kellett volna hangszert venni neki mikor kicsi volt.. lehet akkor sem mikor kicsit nagyobb.. De hát ha egyszer olyan szépen játszik rajta..és nem is egy túl elterjedt hangszeren.. fuvolán. Megaztán tavaly is kijutott nemzetközi versenyre.. és idén szintén.. nem is akármilyen helyre..Prágába.

Valami nem teljesen világos okból az iskola csak a kísérőtanárok szállását fizeti, semmi mást. Valahogy azért magát a versenyzőt sem ártott volna „szponzorálni”..na de mindegy..ebből családi kirándulás lesz.

Némi utánjárással egy kilencszemélyes kisbuszt sikerült szerezni, péntek hajnalban ezzel indultunk útra. Síkvidéken egész fürge.. de az első emelkedőn kapásból leáll.. nem mintha eddig észrevettem volna, hogy az M1-esen van emelkedő, szóval túl nagy nem lehet.. ezek után igyekszem lendületben tartani a nagy fehér dobozt..meg mind a kb 70 lóerejét..(lógyengéjét?).

Kb 9 óra alatt Prágában vagyunk..nagy mázli, hogy péntek délután kifele van dugó a városból..(egész pontosan 12 km-t mértem)..de mi befele megyünk… a közepéig.. aztán mi is kifele..mert a szállás a túlsó külvárosban van.

A szállás nem semmi.. két kemény csillag.. de szerintem túlértékelték. Egy lakótelep 13 emeletes paneljét kinevezték szállodának. A parkolóban egy feltört Skoda az első.. Na érdekes lesz. A recepción megelégednek a cseh nyelv használatával, nem zavarják össze a vendégeket némettel, angollal..  És 13 emeletre valóban elég két lift..(a kisebbik elvi 4 személyes 1n m)…. Ha már ráér az ember. Vagy szeret mászni. Szobáknál természetesen némi kavarás, kaptunk egy főt egy másik csapatból is.. a szervező nem érti a problémát.. ő is magyar, mi bajunk vele? .. Aztán szerencsére kiderül, hogy „apartmanok” vannak. Ez itt az jelenti, hogy két szobához tartozik egy fürdő.. közös bejárattal.. de legalább így külön szobába lehet letelepedni.

A szoba egyetlen felszereltsége egy telefon ami lehet szocreal is meg retro is.. Erkélyajtó nem nyitható ..az már luxus lenne. Miután a vaskeretes ablakot kifeszítem rájövök, hogy kár volt.. négysávos sztráda zaja jön be… Na ez vicces lesz… de indulni kell, hatkor megnyitó ..természetesen az óváros közepén. Még itthon lenéztem a parkolási rendszert, elvileg az óvárosban csak a lakosok parkolhatnak (kék zóna, innen elvontatnak), de találunk pár „narancssárga” parkolót, ez két órára jó..aranyárban.

Utána már sétálhatunk is egy kicsit, péntek este előszezon.. még pont jó, járjuk az óvárost, a lányoknak minden tetszik..persze a kirakatok elől a legnehezebb elszakítani őket…

Engem meg az első Aston Martin mellől..  aztán mikor a harmadikat látom szinte megszokom. Azért a Messerati Granturizmora még felfigyelek.

Irány vissza a „hotel”-ba..vacsira .. Na itt hozzátenném, hogy két napig teregettem kisbuszt a járdányi utcácskákon a tömegben, merthogy a térképek szerint a szállás környékén nincs metró. Meg ugyanezért fizettük a méregdrága parkolójegyeket… Aztán második nap este csak kisétáltunk az út melletti üveg-acél palotát megnézni.. hát nem egy metrómegálló?..igaz elég új.

Viszont kb erre az egy megállóra épülhetett rá a környéken vagy négy nagy hotel, merthogy a sztrádán könnyű eljutni ide, megszállni ..majd bemetrózni a tömegbe. Annyi, hogy a többi szálló 4 csillagos volt..

Na de vissza..első este..vacsora.. itt már tényleg vissza 20 évet.. a gimis kor konyhásnénije hozza ki  a csigatésztát azonosíthatatlan szósszal.

A 850km minibuszban majd városcsavargás után nem zavar a sztráda hangorkánja.. alvás.

Reggel legalább hat nemzet diákjai tarolják a svédasztalt..vagy legalábbis azt amit annak szántak… valahol már hallottak róla. Szerintem országon belül el kéne menniük egy Jicin-i motelba… na ott aztán volt reggeli..három falat is elfoglalt.

Itt van barnakenyér..vaj sajt és tojás.. tetszőlegesen variálható.

Na de nem ezért jöttünk..irány a verseny. A csapatot kirakom az épületnél..én megyek parkolót keresni. Kb 3 km-re az első „zöld” zóna..itt lehet hat órát is parkolni.. loholok vissza.. kár volt.. még a próbák mennek..ebből lazán kiszámolom, hogy simán le fog járni a parkolóóra.  Mindegy, én vissza nem megyek. A versen nagyon tetszik. Nagyon vegyes, van ének, több gitár, talán 4-5 zongorista is..összesen 16 induló. A média tehetségtelen celebjei elbújhatnának bármelyik induló mögött, zseniálisak.  Egy filmzene zongora feldolgozása döbbenetes, a gitárosok is zsenik…de természetesen a fuvola a legjobb! J

Eltart vagy félkettőig a verseny, eredmény csak másnap este. Elvileg 1-ig van ebéd.. onnan 9 km-re  szálláson.. Ekkor már határozottan érzem, hogy ilyen nemzetközi versenyt nem zenetanároknak kellene szervezni.. ők csak tanítsák a csemetéket, a szervezésre kérjenek fel valakit. Telefonos intézkedés szerint a csoportok 3-ig kapnak kaját..roham vissza a külvárosba (szerintem feleslegesen..de hát én csak sofőr vagyok). Útközben még meglátok egy üvegműves kirakatában egy pici üveg fuvolást. (Prága tele van egyedi üvegboltokkal). Betty belülről vigyorog ki..belógott ..persze a legnagyobb, kb 10 kg-os alkotást szeretné..

Én a fuvolásra rákérdezek, ha már Andy azzal versenyez. A kis, kb 4 cm magas üvegfigura nem igazán kidolgozott..inkább amolyan üveg-karikatúra, vicces kiegészítőknek tűnnek a többi művészi  alkotás mellett… míg meg nem mondják az árát.. kb 20eHuf..és ez komoly..mert viccnek durva. Marad a kirakatban, később sokkal jobb üvegajándékot sikerült szerezni.

A szállón természetesen zárva az étkező, nem is tudnak a megbeszélésről. Egy másik magyar csapat már javában vitatkozik a recepcióssal, aki szegény semmiről sem tehet. De mint várható befutnak a többi csoportok is (párhuzamosan megy a nemzetközi táncverseny).. a táncosok mondhatni éhesek. Az orosz csoporttal jobb nem ujjat húzni.. 3-ra ebédet igérnek..mindenkinek. Na ezt megnézem.. mi biztos ami biztos eszünk egy kis hazai rántott húst. Háromkor érkezik a speciális leves. Azért speciális mert nem tudom mi az, viszont azt igen, hogy hogy készült. Zacsi kibont és forróvízes csap alá tart. A másodig csirkecomb..ez már érdekesebb lehet.. ugyanúgy ehetetlen, de nem tudom hogy készülhetett.. gyorspácra és lángvágóra tippelek.

Na ezért kár volt visszajönni..annyi a szerencse, hogy a lányok vásárolni akarnak, ehhez pedig legjobb távolodni a belvárostól .. így úgyis kijöttünk volna..  Shopping center parkolójában kicsikarok egy fix gyülekezési időpontot..különben soha nem kerülnek elő..én pedig az első kávézóban egy tortaszelettel veszem el az ebéd ízét..  Estére már mindenki hullafáradt.. erősen feledhető vacsora után sétálunk egy órát.. felderítjük az út melletti acél-üveg csodát, mint már írtam metrómegálló.. panorámalifttel.. kettővel.

Este még kicsit nézegetem a „fürdőszobát”.. nem vagyok teljesen biztos benne, hogy akarok én ott zuhanyozni.

Reggel már kicsit pilledt a társaság..de ma van a szabadnap..úgyhogy gyerünk. Tavaszi kánikula.. metróval megyünk a  Muzeum megállóig. Betty mindenképp be akar menni a Nemzetibe..merthogy ott van mamut. Legelőször is azt kell megtudni, hogy melyik épület..a pénztáros kicsit flegma..de kiderül, hogy a régi épületre kell a jegy, később már rendes, segít, hogy két csapatként családjegyekkel mehessünk be.

Először látatlanban kerinbókázunk aztán csak kiszúrok egy mamutfej trófeát a falon..irány fel.

A mamut sajna csak egy nagy plüss makett..bár méretileg lenyűgöző..de az igazi látvány egy másik teremben a mennyezetre függesztett ősbálna csontváz.. csak így üresen vagy két tonna.

Természetesen nincs idő végigjárni..arra több nap kellene.. most jobb kint a téren..

Legalábbis ketten (férfiak) kint.. a lányok folyamatosan valamelyik üzletben .. az egyikbe 35 perc várokozás után csak bemegyek..persze ekkor jönnek ki a másik végén..(gyakorlatilag egy másik utcán).

Innentől igyekszem mellékutcán vinni a társaságot ..de bolt az mindben van.. Délre végre megtalálom az U’Vejvodu-t egy pub-éttermet..itt jártunk pár éve..nagyon hangulatos, és nincs tömeg..picit kintebb van mint a turista áradat. Nagyon jó, ugyanis szülinapos ebédet is tartunk.

Mindenki knédlis ételt rendel.. mindenkinek ízlik ..és a hatalmas adag 1500 ft-ért szerintem igen baráti.

Persze pilledünk utána rendesen..de a Károly-Híd kötelező..bár éppen újjáépítik egyes részeit.

A közepén egy utcazenekar fergeteges hangulatot teremt…de az igazi atrakció pár méterre egy harmónikás. Amíg nem látom azt hiszem, hogy valami kis orgona szól..tökéletes Bach és ismertebb komolyzenei számok szólnak.. zseniálisan.

Sajna idő nincs menni kell vissza. Még az órajátékért visszamegyünk a térre.. várni kell, punnyadunk. A jó idő miatt már hatalmas a tömeg..nagy a forgatag. A konflisokat figyelem, érdekes az itatás..merthogy sehol sincs kút. Amikor a lovak szomjasak elővesznek egy kerticsap szerű valamit amin van egy vízóra is, meg egy szelepnyitót és az egyik kockakő helyére becsavarják.. persze a galambok egyből jönnek csenni pár cseppet.

Az Orlojnál már nagy a tömeg, négykor megindul az órajáték, az apostolokból nem sokat látni..de utána a toronyból valaki harsona koncertet ad..na ez a legjobb része.

Utána keresünk egy metrómegállót, vissza a szállásra, átöltözés ..majd gyakorlatilag azonnal indulunk a díjosztó gálára.. Röviden: Andi elhozta az ezüstérmet.. nagyon boldog ..megérte eljönni!

Mivel Andi nagyon édesszájú külön jutalomként a vacsoránál elővarázsolok némi belga csokit (díjátadó alatt pont egy belga házicsoki bolt előtt parkoltam..nemlehetett nembemenni J ).

Reggel gyors összepakolás..és indulás haza. Próbálom mellékutakon kerülni a hétfő reggeli dugót..de az összes prágai ezt teszi.. esélytelen. Végül csak kijutunk a jó kis cseh pályára..amiről azt kell tudni hogy betonlapokból van… a határig tart a „zakatol a vonatosdi”.

Közben még vagy 7-8-szor leáll a kocsi az emelkedőknék..jellemzően legrosszabb helyen..(leágazók, sávelterelések)..de a legrosszabb egy viadukt ahol is gyakorlatilag a mögöttem jövő rendőrkocsit is lefékezem…. Nem túl vidám arccal szál ki a picit életveszélyes helyen.. szerencsére megérti, hogy nem levegőzni álltunk meg..azt már kicsit nehezebben érti meg, hogy a kocsi két perc múlva fog újra elindulni.. ennek ilyen a menetrendje.

Hazáig még pilledünk egy sort a kánikulában és a bp-i dugóban-bár a kerülőn jöttünk, egy baleset ott is lelassított rendesen. De legalább épül a régi rész szélesítése, meg a Gödöllő átkötő is..talán ha ezek kész lesznek akkor csúcsidőben is el lehet kerülni a dugókat.

Kora estére itthon is voltunk..fáradtan de sok élménnyel gazdagabban.